ورود کاربر محترم میهمان به پرتال خانه تعاونگران ایران خوش آمدید فارسی  |  English


آگهی

دبیرکل خانه تعاونگران در سیزدهمین جشنواره تعاونی ها برتر استان بوشهر


 علی حسین شهریور در سیزدهمین جشنواره تعاونی ها و کارآفرینان برتر استان بوشهر اظهار داشت: در حال حاضر کشور با تحریم های یک جانبه آمریکا و همراهی برخی کشورها روبرو است هر چند جامعه جهانی این تحریم ها را قبول نمی کند.

وی با اشاره به اینکه کشور با نوسانات ارز که بخشی از آن ناشی از همین تحریم ها است روبرو می باشد، افزود: مشکل اقتصادی افزایش نقدینگی است و سپرده ها به حرکت درآمده و به هر بخشی که حمله می کنند در آن بخش شاهد تورم بالا هستیم.

شهریور بیان کرد: در این شرایطی که اقتصاد ما با مشکل روبرو است تعاونی گران که نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط را دارند می توانند گره گشا باشند.

وی بیان کرد: بنگاه‌های کوچک اشتغال ایجاد می کنند و کمک فراوان به توسعه، سرمایه گذاری می کنند و به نوعی ستون فقرات اقتصاد همین بنگاهها هستند و همین بنگاه‌ها در سایر کشورها در حال توسعه چرخ اقتصاد را به حرکت در می آوردند.

شهریور بیان کرد: در اروپا ۲۳ میلیون شرکت کوچک و متوسط وجود دارد که ۹۳ میلیون شغل ایجاد کردند و در کشور ما نیز شرکت های کوچک ۴۸ درصد اشتغال کشور را ایجاد کردند و سهم شرکت ها در ارزش افزوده نیز ۲۶ درصد است که اشتغال زایی بالا ولی ارزش افزوده پایین است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو میلیون۶۰۰ تعاونی در دنیا به ثبت رسیده که سه نیم میلیارد نفر در دنیا مشغول به فعالیت هستند و حدود ۱۰۰ میلیون فرصت شغلی توسط همین تعاونی ها در دنیا ایجاد و نقش اساسی در کاهش فقر دارند.

شهریور با اشاره به اینکه تعاونی ها در کشورهایی که با فقر روبرو هستند حرف اول را می زنند، گفت: سهم ما از تعاونی ها دنیا ۱۴ درصد است که رتبه خوبی به لحاظ کمی است ولی سهم اقتصاد کمتر از ۵ درصد است که باید این موضوع بررسی شود.

وی یادآور شد: هم اکنون ۹۵ هزار تعاونی فعال در سطح کشور وجود دارد که سمت و سوی آنها تولید است که نقش اساسی در درآمد جامعه و ساماندهی فعالان بخش های مختلف بر عهده دارد.

وی افزود: تعاونی ها نقش مهمی در توسعه استانها بویژه استانهای جنوبی دارند به طوری که ۹۰ درصد امور صید وصیادی در قالب تعاونی و ۶۵ درصد پرورش میگو در کشور در قالب تعاونی است.

شهریور اظهار داشت: سه مشکل عمده در کشور که باعث شده مشکلات اقتصادی ما دو چندان و بنگاهها با مشکل روبرو شوند وجود دارد که پر رنگ بودن نقش دولت در تولید، فقدان استقرار چرخه حمایت از بنگاههای تولید و خدمات و عدم توسعه بازار مالی از جمله آنها است.

وی با تاکید بر اینکه باید یک حرکت بنیادین برای حمایت تعاونی های در کشور آغاز شود و اتاق تعاون و تعاونی ها پاشنه آشیل این حرکت هستند، یادآور شد: اولین گام برای این حرکت این است که اتاق تعاون نیازها و اولویت ها و همچنین توانمندی ها را شناسایی و احصا کنند.

شهریور خاطر نشان کرد: بعد از شناسایی مشکلات بسته حمایتی تنظیم شود که بخشی از آن مربوط به دولت و بخشی نیز مربوط به تعاون است.

وی با بیان اینکه آموزش مدیریتی نیز باید از حالت سنتی خارج شود، گفت: باید عناصر شتاب دهنده تعاونی شناسایی و از آنها حمایت کنیم.

شهریور اظهار کرد: علی رغم همه مشکلات طی چند سال اخیر تعاونی های کشور در زمینه تعداد ۲۱ و در زمینه اشتغال ۳۱ درصد رشد داشته اند.

وی گفت: دولت تدبیر و امید نیز از تعاونی ها حمایت می کند و در همین راستا تا پایان سال گذشته ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی ها پرداخت کرده است.

شهریور یادآور شد: تنها راهی که اقتصاد بیمار ما را مداوا می کند مشارکت مردم در فعالیت اقتصادی از طریق تعاونی ها است.



صفحه اصلیدرباره ماشعب استانی خانه  • بانک اعضا تماس با ما