ورود کاربر محترم میهمان به پرتال خانه تعاونگران ایران خوش آمدید فارسی  |  English


آگهی

« روستا، تعاون و مشاركت با محوریت تعاونی دهیاریها»


  • ماهنامه دهیاریها:

 به نام خدا، با عرض سلام و ادب و خير مقدم خدمت مهمانان گرامي و سپاس از اينكه با توجه به اهميت بالای موضوع روستا، تعاون و مشارکت( با محوریت تعاونی دهیاری­ها)به اين ميزگرد تشريف آورديد. باتوجه به ماهیت بحث و جنبه بین سازمانی آن و ضرورت بررسی از جنبه­ی علمی و اجرایی از نمایندگان حوزه­های تخصصی مرتبط از انجمن توسعه روستایی ایران؛ دفتر تعاوني­هاي خدماتي وزارت تعاون،‌كار و رفاه امور اجتماعي؛ خانه تعاون‌گران ايران؛ اتحاديه تعاونی دهياري‌هاي استان خراسان رضوي؛ و دفتر برنامه­ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور دعوت نموده­ایم تا در این نشست حضور یابند؛ تا ضمن آسیب­شناسی وضعیت کنونی، مهمترین چالش­ها و راهکارهای مرتبط را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم.

دهیاریها:

جناب آقاي دكتر شهريور لطفا با عنايت به اين كه خانه تعاون­گران ايران با «هدف شناسایی و کمک به حل مشکلات و بهبود مدیریت در تعاونی­ها و تلاش برای سرعت بخشیدن به توسعه بخش تعاونی و گسترش عدالت اجتماعی در کشور تاسیس شده و فعاليت می‌کند»؛ مختصري از اقدامات صورت گرفته توسط خانه تعاون­گران ايران در حوزه شناسايي و حل مشكلات مديريتي"شركت­هاي تعاوني دهياري‌ها" و حمايت و توانمندسازي آنها در جهت تحقق اهداف و وظايف محوله را مطرح فرمائيد. همچنين، مهمترين مشكلات حوزه مديريت تعاوني دهياريها و راهكارهاي برونرفت از اين مسايل كدامند.

شهریور:
یکی از مشکلات ساختاری در خصوص شرکت­های تعاونی دهیاری اینست که دهیار به عنوان یک شخص حقیقی در منافع و سود و زیان تعاونی ذی­نفع نیست؛ و چون به عنوان یک شخص حقوقی در تعاونی حضور دارد خود معضلاتی به همراه داشته است. بنابراین اگر دهیار یا برخی افراد ذی نفوذ روستایی در سهام تعاونی­ها ذی نفع باشند به توسعه تعاونی­ها کمک می­کند. البته این مطلب یک پیشنهاد است و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

روستاها دارای مشکلات متعدد مدیریتی است و رفع مشکلات مدیریتی مذکور نیز همواره در دستور کار دولت­ها بوده است. ساختار سنتی روستاها و همچنین عدم نهادینه شدن نحوه مداخله­ی دولت­ها در توسعه روستایی جزء موانع تحقق مدیریت روستایی بودند. به همین دلیل بود که قانون تشکیل شوراها و همچنین قانون تاسیس دهیاریهای خودکفا برای سامان بخشیدن به وضیعت مدیریت روستاها تصویب شدند. در واقع بعد از طرح دو مورد مذکور، تحولی در حوزه مدیریتی روستاها رخ داد. شورا به عنوان نهاد سیاستگزار و تصمیم­گیر و دهیار به عنوان بازوی اجرایی شورا و مسئول اجرای امور روستا شناخته شدند. اما تشکیل تعاونی دهیاریها یک ظرفیت قانونی جدیدی بود که به عنوان ابزار توسعه اقتصادی و عمرانی پشتیبان شورا و نهاد دهیاری بود. به نظر بنده تعاونی دهیاریها نقش بی بدیلی در ساماندهی مدیریت روستایی کشور داشته است. بیش از 20 هزار دهیاری در حدود 809 تعاونی در کشور حضور و فعالیت دارند که روند مطلوبی است. ارزیابی عملکرد تعاونی­ها بایستی توسط وزارت تعاون انجام شود. اگر تعاونی­ها را براساس شاخص­ فعال بودن بسنجیم؛ شاید درصد بسیار اندکی از این تعاونی­ها فعال باشند. عمده ­ترین مشکل و مانع فعالیت تعاونی دهیاریها عامل مدیریتی است. اگر حداقل تعداد 3 نفر را در حوزه مدیریت تعاونی ها در نظر بگیریم؛ حدود 2700 نفر عضو هیات مدیره و 900 نفر نیز به عنوان مدیرعامل وظیفه مدیریت و تمشیت امور را برعهده دارند. بنابراین مقوله آموزش و توانمندسازی این جمع از مدیران اهمیت بالایی دارد. خانه تعاون­گران ایران برای سرعت بخشیدن به توسعه بخش تعاونی تلاش می­کند و برای تحقق این هدف نیز بهبود مدیریت در تعاونی ها را در دستور کار خود قرار داده است. چون بر این باور هستیم که مدیریت در موفق شرکت نقش کلیدی و حیاتی دارد و تاثیر مهارت­های فردی و اعضای هیات مدیره بر موفقیت تعاونی­ها به خصوص تعاونی دهیاریها بسیار زیاد است. مهمترین مسئولیت هیات مدیره تعیین استراتژی در خصوص جهت گیری کلان، ماموریت یا چشم انداز شرکت؛ کنترل و نظارت بر مدیرعامل؛ و مهمتر از آن بررسی و تصمیم گیری در رابطه با  نحوه استفاده از منابع شرکت از وظایف دیگر هیات مدیره است. بنابراین تسلط به قوانین بخش تعاون، مقررات تجارت و بازرگانی، امور مالی و مالیاتی و شیوه راه­اندازی کسب و کار و داشتن مهارت و تخصص علمی و کاربردی به ویژه در حوزه عمرانی و تولیدی برای مدیران تعاونی دهیاریها اهمیت بالایی دارد. خانه تعاون گران از سال 1391 با هدف توانمندسازی تعاونی دهیاریها و بهبود مدیریت اجرای"مدل تعالی مدیریت تعاونی ها" را شروع نموده است. در این مدل تعاونی ها ارزیابی و رتبه بندی می­شوند؛ و باتوجه به میزان موفقیت پیاده سازی مدل مزبور گواهی دریافت می کنند. و برای ایجاد فضای رقابتی و امکان انتقال تجارب نیز جشنواره ملی تعالی مدیریت تعاونیها هر ساله برگزار می شود و خوشبختانه تعاونی دهیاریها(از جمله آذربایجان شرقی و غربی، یزد و ...) نیز از این امر استقبال کرده اند و رضایت نیز داشته اند. بنده پیشنهاد می­دهم تعاونی دهیاریها برای ارزیابی از این موضوع بیشتر استقبال کنند و همچنین سازمان شهرداریها و وزارت تعاون نیز به منظور حمایت از فعالیت عملی تعاونی دهیاریها بخشی از هزینه­های اجرایی این مدل که بسیار اندک هست نیز تقبل کنند.

وظیفه بعدی خانه تعاون­گران انجام عارضه­یابی تعاونی­ها و ارایه راهکار و برنامه بهبود به تعاونی­ها است؛ که در صورت تمایل تعاونی دهیاریها این نهاد آمادگی دارد تا عارضه­یابی مدیریتی تعاونی دهیاریها را در دستور کار قرار دهد. در کنار عارضه­یابی مشاوره، طراحی و پیاده­سازی سیستم­های مدیریتی و چرخه­های بهره­وری از دیگر وظایف و برنامه­های خانه تعاون­گران است. در این راستا، "سامانه امداد تعاون" راه­اندازی شده است. که بیش از 300 مشاور در کشور عضو آن هستند و به صورت رایگان مشغول مشاوره به تعاونی­­ها هستند و تعاونی دهیاریها نیز در آن عضو هستند و خدمات دریافت می­کنند. آموزش­های مجازی رایگان نیز به تعاونی ها ارایه می­شود.

برای جمع­بندی مباحث باید عرض کنم که، برای برونرفت از مشکلات فعلی مدیریت تعاونی دهیاریها لازم است سازمان شهرداریها و وزارت تعاون در این خصوص استراتژی مشخصی داشته باشند و در کنار آن یک بسته حمایتی حقوقی، آموزشی و مالی در حوزه­های مختلف برای تقویت عملکرد تعاونی دهیاریها تدوین و عملیاتی کنند. البته تاکید می­کنم که ضرورت دارد که نقش پدرسالارانه دولت و سازمان شهرداریها بایستی کم رنگ­تر شود و به گونه­ای برنامه­ریزی شود که مدیران تعاونی ها توانمند شوند و مدیریت امور را خود بر عهده بگیرند و مداخله دولت کمتر شود. پیشنهاد می­کنم باتوجه به ضرورت انکارناپذیر ارتقای دانش مدیران تعاونی دهیاریها، تفاهم­نامه­­ی همکاری مشترک بین سازمان شهرداریها و خانه تعاون­گران منعقد شود تا با استفاده از ظرفیت علمی و اجرایی خانه ­تعاون­گران، در همه استان­ها امکان اجرای بسته حمایتی و ارایه مشاوره، آموزش­های مالی، حقوقی، فنی و حرفه­ای به مدیران تعاونی دهیاریها به صورت هوشمند و هدفمند فراهم شود. در پایان لازم به ذکر است که اگر روند فعلی در حوزه مدیریت تعاونی دهیاریها ادامه یابد، چشم­انداز روشنی در این رابطه قابل ترسیم نیست و بایستی تدبیری اساسی اندیشیده شود. 

 

  • شهریور: 

لازم می­دانم در خصوص آمار تعاونی­های فعال دهیاری­ها این نکته را عرض کنم که سامانه جامع آماری وزارت تعاون اشاره کرده که 906 تعاونی دهیاری تاسیس شده؛ 809 مورد فعال و 98 مورد غیرفعال است. البته همگی مستحضرید که آمارهای مذکور با واقعیت امر(یعنی فعال بودن تعاونی دهیاریها به معنای عملکرد مطلوب مالی و ...) چندان تطابقی ندارند. همچنین شایان ذکر است که بودجه و اعتبار این تعاونی­ها به اعتبارات دهیاری­ها وابسته است. و بسیاری از تعاونی­های دهیاری (مخصوصا تعاونی­های کوچک) که با مشکلات شدید مالی مواجه هستند علنا غیرفعال هستند.



صفحه اصلیدرباره ماشعب استانی خانه  • بانک اعضا تماس با ما